Setiap ibu bapa dan guru sememangnya mengingini kanak-kanak yang dapat membaca dengan lancar dan cepat. Bagi pelajar-pelajar di sekolah rendah, mereka tidak dapat memahami apa yang disampaikan oleh guru disebabkan salah satunya kerana lemah keupayaan membaca. Antara faktor yang sering membantutkan proses membacaan kanak-kanak ialah :
--Tidak dapat membezakan bentuk, kedudukan, nama, turutan abjad dan sebutan huruf yang dilihat.
--Tidak dapat mengingat ciri dan atribut huruf.
--Tidak dapat mengaitkan sebutan setiap abjad apabila diadunkan menjadi suku kata dan perkataan.
--Pengamatan penglihatan yang bercelaru apabila melihat perkataan tersusun rapi.
--Tidak dapat membezakan bunyi huruf dalam ejaan kerana abjad tidak berkaitan langsung dengan sebutan.
--Keliru dengan huruf seperti b dengan d, g dengan j dan j dengan z.
--Tidak dapat bezakan simbol-simbol huruf.
--Tidak dapat menterjemahkan bahasa baku kepada bahasa loghat untuk mengetahui tujuan dan maksud.
No comments:
Post a Comment